dissabte, 10 de novembre del 2012

CONFERÈNCIA DE LES TIC

¿Brecha digital? 
Entornos mediáticos mutantes y distancias generacionales en la escuela y el hogar. 



 Participants:
-Alejandro Perales
-Jordi Sánchez
-Rubén Mora
-Estefanía Jiménez                                      
-Josep Lluís Mico
-Carmen Marta
-Miquel Àngel Prats

Twitter: @austicaconincom
Hashtag: #brechadigital?
Streaming: http://streamingfcb.blanquerna.url.edu

Divendres, 9/11/2012, hem assistit a una conferència, invitats pel nostre estimat professor Miquel Àngel Prats.
La conferència tractava sobre el món digital, els beneficis i els perills d'internet i maneres d'utilitzar-lo.
Per introduir una mica el tema ens han fet una petita explicació sobre el mon digital i, ens han dit que és el món on es mouen els joves i que aquests estan molt lluny dels adults i aquests es queixen de que els joves estan poc integrats.
Els participants, esmentats amb anterioritat, han parlat durant uns 10 minutos aprox. d'experiències i estudis que han realitzat envers el tema i ens n'han fet esment d'alguns d'ells.

A continuació en podreu veure un petit resum de cada participant:


  • Josep Lluís Mico
En Josep ens ha dit que, un dels valors positius d'internet és que han ressuscitat valors que semblaven adormits, com la solidaritat.


Tot i això, com molts dels integrants, ha destacat molt més els aspectes negatius. 

Ell ha fet referència en concret a dos tipus de riscs:

-Aquells que es desencadenen en els mòbils, tablets.. 
-Aquells que són derivats de l'anonimat en les comunicacions.       

Altres idees esmentades:

-L'educació en, l'àmbit digital, és ara més complicada ja que no només educa als menors, sinó també a molts pares.
-L'anonimat afavoreix a faltar a la veritat, a difamar, insultar...
-Les lleones són les que cassen, esperen que les seves estiguin a les xarques i aleshores, ataquen.
En el món digital, la red es la xarca, les víctimes qualsevol persona i la resta estan "al hacecho". 

  • Jordi Sánchez
Ens ha parlar del lloc on es conecten els joves, com ho utilitzen, quines condicions de control tenen...
Idees esmentades:
- Any 2009, creen un projecte que es basa en fer entrevistes, enquestes a joves de l'entorn des d'on es conecten normalment.
Un 60% es conecta desde la seva habitació, on hi solen tenir poc accés altres familiars.
Un 30% es conecta en espais compartits.
Any 2011, no varien els resultats.

Com perceben els joves el control dels pares?
67% no perceben control. Els pares, però, creuen si tenir-ne. La percepció pares-fills és totalment diferent.
-Els pares creuen tenir un control sobre els joves al permetre'ls-hi un temps limitat de conexió, però no veuen que l'únic control que exerceixen es quantitatiu. 
A mesura, però, que augmenta l'edat, el control disminueix. 
-Els joves creuen que el que succeeix a la ret és una continuació de la vida real (cara a cara).


  • Miquel Àngel Prats
Treballa en un grup d'investigació anomenat PSITIC.

Idees esmentades:

-Les famílies donen el primer mòbil als seus fills al voltant dels 12 anys. (Pas de la primària a la secundaria). No és que el nen els demanin (en alguns casos), és per tenir un control sobre els seus fills.
-En una investigació realitzada, destapen que de 7-9 hi ha una conexió molt intensa dels joves, de 5-9 la branja és més oberta.
- Alguns pares diuen permetre 30 min de conexió als seus fills, els fills asseguren estar-si pel cap baix, 2 hores.
-Estem en una societat plenament digital, en una realitat virtual. (artificiència digital) 

-Nativos digitales: Creiem que pel simple fet que algú hagi nascut en una societat digital, ja sap com funciona, però realment a l'hora de posar-se a treballar amb un ordinador no saben seleccionar bé l'informació.

En Miquel va aprofitar la seva intervenció per a ensenyar-nos uns videos que us deixo a continuació:







THINK BEFORE YOU POST.





¿DÓNDE ESTÁ PABLO?










La comunicació mitjantçant les tecnologies fan sentir que tenim aprop els que estan lluny. L'skipe, per exemple. Sí, es cert, però també és cert que ens allunyen d'aquells que tenim aprop.


  • Carmen Marta 
La Carmen va parlar-nos sobre els temors i les realitats d'internet.

Idees esmentades: 

-L'accés directe està molt a l'abast, sobretot en les grans ciutats. La diferència és amb els llocs que no tenen accés directe, petites poblacions. La diferència és que en aquets llocs hi han més canals naturals, més temps d'oci al carrer dels nens, menys telèfons mòbils... la principal preucupació dels pares és la televisió.


-El ciber espai és un món paral·lel. Com més gran és la ciutat, més perills existeixen.
-Si protegim als fills del carrer (etc) per l'edat, també caldria protegir-los a dins (ret).
-Els joves estan molt acostumats a la rapidesa, pel que la meditació cada cop hi és més ausent.
-Estan tantes hores navegant que perden la perspectiva.
-Les parts positives són que tenen un fàcil accés a la informació i fàcil interacció (videoconferències, rets socials...)
-Les parts negatives de lo anterior és que la font pot ser NO fiable, l'informació nociva, perjudicial...
-El més important en aquests moments són els comunicadors i pares. 



  • Rubén Mora 
En Rubén és el cap dels delictes informàtics dels mossos d'esquadra. 
Les idees principals que ens va explicar van, doncs, lligades a la seva feina.

Idees esmentades:



-Internet és un conglomerat d'empreses privades.
-Hem de demanar/exigir que les rets socials respectin la nostra privacitat.
-La suplantació d'indentitat és un dels milers de riscos als que estem exposats.
-Catalunya és pionera en "boylovers". Això es denomina com a ciberdelinqüència.





-Tots, inclús la policia, tenim una "brecha digital"
-La creació de noves rets socials és la creació de noves víctimes.
-Les rets socials haurien de tener la mateixa rapidesa en eliminar una pàgina que en crear-la.







  • Estefanía Jiménez
L'Estefanía va començar dient-nos que és cert que hi ha riscos, però no amb una incidència tan alta com sembla. 

Idees esmentades:

-Les situacions de risc són diferents als danys i al ciberbullyng.
-En un estudi realitzat, van extreure les conclusions de que un 41% dels joves deien haver-se sentit exposats a riscos. El 12% deia sentir-se afectats, tristos, preucupats per alguna situació més important.


-Els pares i les mares desconeixen internet en comparació amb els seus fills, almenys, un 36% dels joves diuen que certament, ells coneixen millor internet que els seus pares. Els pares hi estan d'acord.

-Les conclusions extretes són: 

  1. Necessitat de mediació de pares i professors. Negociar.
  2. Concienciar als joves de les conseqüències dels seus actes.
  3. Importància de la conscienciació desde ben petits. 
  4. La indústria té molta importància i molta responsabilitat. 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada