divendres, 16 de novembre del 2012

ESCOLES REPRESENTATIVES: EL SAGRER

El dimarts 13 de novembre, segon dia de la SAE, vem assistir a una escola representativa, dividits en petits grupets. L'escola que va tocar-me va ser la del Sagrer, situat al barri de La Sagrera. 


L'escola va ser fruit d'una reivindicació veïnal juntament amb la Cooperativa Escolar Icària, membre del CEPEPC  (Col·lectiu d'Escoles per l'Escola Pública Catalana). Així va ser que, després de moltes reunions, assemblees i manifestacions, el setembre de 1983, un cop acabat l'edifici, els alumnes i el claustre de l'escola Icària, amb els components de tres barracons escolars que hi havia en un solar del carrer Garcilaso van iniciar la singladura de l'escola El Sagrer. 

La reivindicació no va acabar amb l'inici de l'escola: la zona estava en plena transformació i tota la comunitat educativa va lluitar per aconseguir ampliar la superfície d'esbarjo i obtenir els patis tal com avui en gaudeixen.
El nom de la nova escola es va triar per votació popular. Els termes sagrer i sagrera provenen de l'Edat Mitjana. Sagrera equival a lloc sagrat i inviolable i sagrer a l’espai on es guardaven els béns més preuats per protegir-los de les agressions externes. Han assumit el llegat que el nom els atorga fent de l’escola una entitat acollidora, oberta, plural, inclusiva i democràtica. Son, doncs, El Sagrer del barri de La Sagrera. 

El projecte educatiu de l’escola el porten a terme amb la feina i la implicació de tots els professionals que hi treballen: mestres, monitors, personal administratiu i de serveis i de cuina. (Cal destacar amb exclamacions la feina dels pares, ja que si l'escola funciona és, sobretot, gràcies a les aportacions dels pares. L’AMPA col·labora en la millora de la qualitat pedagògica amb l’aportació de recursos humans, materials i econòmics. Bona part d’aquest recursos es destinen al reforç de biblioteca i de l'educació artística.) Tothom, amb la seva feina diària i amb les maneres de relacionar-se amb els nens i nenes, hi fa la seva funció educadora. Entre tots asseguren els aprenentatges instrumentals i també l’educació artística, l’hàbit i el plaer per la lectura, l’adquisició de valors com l’esforç, la convivència, el respecte, la participació, l’estima al barri i al país... 

L’aportació  de l’AMPA és clau perquè és necessària la complicitat de les famílies per tirar endavant el projecte de l’escola. 
L’AMPA, en coherència amb la línia pedagògica del centre, ofereix i gestiona aquests serveis:
-Acollida de matí i de tarda
-Menjador escolar amb cuina pròpia, per a més de 400 alumnes.
-Natació (educació infantil i cicle inicial)
-Activitats esportives
-Casals d'estiu. 

Les idees principals d'aquesta escola són:
-escola catalana, democràtica, laica, inclusiva, compensadora de desigualtats i promotora de la participació i la cooperació entre tots els membres de la comunitat educativa.
-Eduquen en els valors democràtics. No es discrimina ningú per la manera de pensar o per allò que creu. Aprofiten aquest pluralisme per fomentar el respecte a la diversitat. L’organització de l’escola és representativa d’aquest funcionament democràtic.
-Respecten les opcions ideològiques i religioses de cada família a qui deleguen la responsabilitat de la formació en aquests aspectes.
-Consideren imprescindible la col·laboració de les famílies i la seva implicació per dur a terme el tipus d'educació que imparteixen.
-Volen fer sentir i transmetre la cultura catalana i les seves tradicions
-Entenen que l'educació a l'escola ha de garantir la formació tant a nivell humà com intel·lectual i artístic, facilitant que cadascú desenvolupi al màxim les seves possibilitats.
-Estableixen un clima favorable a l’aprenentatge que estimuli les ganes d'aprendre i el desig de saber. L'educació es sustenta en aquests tres pilars: el respecte, la reflexió i la confiança.
-Vetllen perquè l'escola sigui un espai de benestar, on tothom se senti reconegut.
-Fomenten la participació, la creativitat i l'esperit crític així com saber raonar, deduir i pensar.
- Es doten de metodologies que permetin la interacció dels sabers i el tractament transversal de les matèries.
-Eduquen tenint en compte la diversitat d'aprenentatge i consideren la diferència una oportunitat.
-Apliquen una pedagogia diferenciada i adequada als diferents interessos, ritmes evolutius i capacitats intel·lectuals dels alumnes.
-Desenvolupen hàbits d’autonomia i responsabilitat tant pel que fa a l’organització com a l’aprenentatge.
-Organitzen activitats, sortides i colònies que potenciïn l’educació i el respecte al medi, que reforcin els aprenentatges i que possibilitin aspectes lúdics i socials en benefici de la convivència. També organitzen visites culturals, espectacles musicals o teatrals i mostres d'art que promoguin actituds per afavorir la sensibilitat i l’estètica.
-Vetllen per la coherència no sols del període d'escolaritat sinó també de les activitats extraescolars i dels serveis que ofereixen. L'AMPA gestiona els serveis i les activitats extraescolars sempre d'acord amb el projecte educatiu.
-En finalitzar Primària, els nois poden continuar l'Educació Secundària als instituts Joan Fuster i L'Alzina, amb els quals mantenen una coordinació pedagògica constant.

Els mestres treballen en equip i vetllen per la seva formació permanent, ja que volen créixer com a professionals i com a equip docent. 
La formació permanent contribueix a enriquir el projecte educatiu i facilita la vinculació de mestres nous. Permet cohesionar el claustre, crear una cultura comuna i garantir la coherència al llarg de l'escolaritat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada